שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 83090
לבכוד מורנו ורבנו שליט״א , שלום רב .
בלימודינו בגמרא מצאנו כתוב כשיש שלום הצומות הם ימי ששון ושמחה , האם עתה לא הזמן של שלום ?, או לאימתי הכוונה יש שלום ? והאם היה זמן כזה ?
תשובה
שאלתך נידונה בהרחבה אצל הראשונים . ונקדים ונאמר כי המקור הוא בדברי הגמרא במסכת ראש השנה יח , ב. אמר רב חנא בר ביזנא אמר רב שמעון חסידא , צום הרביעי וכו׳ בזמן שיש שלום יהיו לששון ולשמחה , יש שמד צום , אין שמד ואין שלום רצו מתענים , רצו אין מתענים . ובביאור שלום כתב רש״י שאין יד הגויים תקיפה על ישראל . וכן פירש המאירי . והרשב״א ז״ל ביאר בזמן שישראל שרויים על אדמתם . והריטב״א פירש שיהיו שני תנאים , גם ישראח שרויים על אדמתם , גם שבית המקדש קיים . והמהרש״א ז״ל ביאר במילת שלום היינו שאין שנאת חינם וממילא בית המקדש קיים , ויש ביאורים נוספים במפרשים .
והנה ודאי שמיום שחרב בית המקדש בודאי ששייך להתענות כי כל התנאים הללו לא מולאו בעוונותינו , ועדיין רוב עם ישראל אינו שרוי בארצו ובאדמתו , גם אין שלום כלל ולא שקט , גם בית המקדש אינו בנוי עדיין , וגם יד אומות העולם תקיפה ושלטת עלינו , וכן תקיפה ושולטת על עם ישראל הנמצא בגלות בארצם , ועוד תנאים שאין כאו המקום לפורטם .
והרשב"ץ בחידושיו ראש השנה י"ח, ב . כתב שבזמן הזה אין לפרוץ גדר של ראשונים לאחר שקיבלנו עלינו לאוסרם באכילה ובשתיה , ועוד שבימינו לא תלוי ברצונינו כלל, שהרי יש שמד ואין שלום ומעיקר ההלכה אסורופורץ גדר ישכנו נחש עד כאן. וכתב עוד בשו"ת הרשב"ץ חלק ב, סימן רע"א, שהתקנה היא קבועה כל זמן שבית המקדש חרב, הם קבועים ,ואין להוסיף על צומות אלה ואין לגרוע מהם.
ובשו"ת הגאונים שערי תשובה סימן ע"ז כתב בשם הרב הנשיא אלברצלוני שמזמן חורבן בית שני הם חובה , שכתובים בנביא. ועוד שבגלות יש שמד מדי פעם ולא בטלו, ועוד שחכמי ישראל קבעום חובה .
ורבינו הרמב"ן כתב בתורת האדם, כי הדבר תלוי אם בית המקדש קיים, ואסור לפרוץ גדר, וכל שכן בדורות הללו שבעוונותינו הרבים רבו הצרות בישראל, ואין שלום, שחייבים הכל להתענות מתקנת הנביאים. ולא גרע תקנתם מגזירת בית דין , וכל תקנת נביאים כתקנת תורה , והיה צריך בכל התעניות לעשות כמו ביום הכיפורים להתחיל מהערב, ומקבלים חמש עינויים. אלא שלא רצו להטריח על הציבור .
ועיין בדברי רבנו דוד אבודרהם, ובחידושי הריטב"א בראש השנה, וכן פסק במגיד משנה תעניות פרק ה . ה . ועכשיו נהגו הכל להתענות והרי הם חובה על כל ישראל עד שיבנה בית המקדש.
והשם יתברך ירחם עלינו ובמהרה נראה שיהפוך את הימים האלה לששון ולשמחה.
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א