שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 83038
אם אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידי הצדיקים , מדוע מצינו שרבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול ז"ל קרא לאור הנר בשבת והטה ? ואיך באה תקלה כזאת?
תשובה
שאלה זו נשאלו בראשונים הקדמונים , וכבר התוספות במסכת שבת י״ב , ב . הקשו מהגמרא בגיטין ז, א . השתא בהמתן של צדיקים אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידיהן - כמו חמורו של רבי פינחס בן יאיר שלא אכל בלתי מעושר - צדיקים עצמם לא כל שכן ? ותירץ רבנו תם שדווקא בדברי מאכל אין מביא תקלה , דגנאי הוא לצדיק לאכול דבר איסור ואפילו בשגגה . אבל בתקלות אחרות חיצוניות לגוף לא שומרים אותו .
והקשו עוד המפרשים שהרי מצינו בראש השנה כ״א לוי הלך לבבל ומצא אותם ביום י״א בתשרי אוכלים ואמר בסים תבשילא דבבלאי ביומא רבה דמערבא , דהיינו שאותה שנה עיברו את החודש ויום הכיפורים חל יום אחר כך , והם לא ידעו ואכלו בו כי חשבוהו לי״א והוא היה י בתשרי ? ותירצו שהאוכל היה כשר ללא חשש , רק הזמן לא היה מתאים . כלומר היה איסור לא בחפץ על האיש .
והרב גינת ורדים ביאר מה שאמרו התוספות גנאי הוא לצדיק שאוכל דבר איסור , הוא משום שידוע שאין כמו המאכל הנכנס בגוף הצדיק ונעשה חלק מדמו ומבשרו ממנו ממש . ולכן בשמיים שומרים אותו בעיקר בדברי מאכל .
ודע ששאלו להגאון רבנו עקיבא איגר אין בכל זאת רבי ישמעאל הטה את הנר בשבת ? והרי כתב רבנו האריז״ל שהנזהר מחמץ בפסח במשהו , מובטח לו שאין יצר הרע מכשיל אותו בשום עבירה כל השנה ? ובודאי שרבי ישמעאל קודש הקודשים היה זהיר מאוד בחמץ בפסח , וכיצד אירע לו כדבר הזה ? כי חמץ בפסח זה דבר אכילה , ובודאי ששמרוהו מהחמץ ואיך הטה ?
והשיבם כי היה תערובת חמץ שהתערב ברוב ומותר מעיקר ההלכה וחכמים גזרו בו דהוי דבר שיש לו מתירין . והוי איסור גברא ולא איסור חפצא , ובזה לא אומרים אין הקב״ה מביא תקלה .
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א