שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 594
מס' ברכות דף מ' עמוד א' , תוספות ד"ה " הבא מלח " : שרבי מנחם היה מדקדק מאוד להביא מלח על השולחן כדאיתא במדרש כשישראל יושבים על השולחן וממתינים זה את זה עד שיטלו ידיהם והן בלא מצוות השטן מקטרג עליהם וברית מלח מגן עליהם.
א. איפה המדרש הזה מופיע?
ב. מה הכוונה שהמלח מגן עליהם – אז מה אם הוא מתקיים?
ג. ואם הוא מהרהר בדברי תורה אז לא צריך מלח.
ד. ואם אדם ממתין בתור לדואר , לקניות וכו' לפי זה יש עליו קטרוג ואם כן יקח עימו מלח, האם צריך כך לעשות?
ה. מדוע ההמתנה שמחכים למסובים שיטלו ידיהם בכדי לשמוע ברכת המוציא אינה נחשבת מצוה – מדוע יש כח לשטן לקטרג בזמן הזה ,לכאורה אנו לא עושים שום עבירה?
ו. אומרים בשם הרב [לא יודע אם זה נכון] שצריך שיהיה תמיד מלח על השולחן כל הזמן ואם כן מה המקור לזה? רואים שלפי המדרש הנ"ל ,או לפי פסוק "על כל קרבנך תקריב מלח" דוקא בזמן הסעודה או לפני או קצת אחרי?
תשובה
א. לצערינו מקורו של מדרש זה אינו מצוי בידנו, וכנראה שאבד כמו מדרשים רבים אחרים.
ב. מדברי חז"ל מוכח שהכוונה שהמלח כוחו על טבעי שאינו מסריח וטבעו שהוא מקיים כל דבר הנמלח, ועיין רש"י [במדבר חי, יט], ובקבלה יש בזה סוד כי המלח במקורו היה מים, אלא שהשמש הכתה עליהום ונעשו מלח, ונהפכו ממקיימים את הצמחים למכריחים אותם וירמזו למידת הדין שהיא גזירה מבלי טעם, והמלח נותן טעם בכל מין מאכל ככתוב היאכל תפל מבלי מלח [איוב, ו, ו], ומקור הדברים בזוהר חדש [בראשית, ח, וכב] והמקובל הרב מנחם מרקאנטי [ויקרא ב, יג].
ג.על פי האמור יש סגולה דוקא במלח.
ד. יהרהר בדברי תורה, ואין צורך מלח כי הקיטרוג הוא בשעת הסעודה דוקא.
ה.מפני שבטלים מלימוד תורה, ויושבים לאכול ולדאוג לגוף.
ו.לא כך אמרתי, אלא שהמלח יהיה כל זמן הסעודה על השלחן. וכן בשבת ישתדל שכל השבת יהיה המלח על שולחנו.
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א