שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 291208

לכבוד הרב שליט"א. האם מי שלומד גמרא או הלכה, עליו לכתחילה לדקדק בקריאתם כהלכה?

תשובה

בהחלט כן. ועיין בספר מבשרת ציון חלק א סימן י"ח במעלת ביטוי נכון ומדוייק של האותיות בכל רגע ורגע כי הביטוי הנכון מקיים את העולם בכל רגע ורגע, ועיין בחוברת דרשה מראש השנה תש"ד בעיצומה של השואה האיומה, בה זעק רבנו צדקה חוצין זיע"א על שאין מבדילין באותיות בין אות ח לאות כ, ובין א לאות ע, ובין כ לבין אות ק. ואמר שם כי התפילות לא עולות לשמים בעבור קלקול זה רחמנא ליצלן.
והטור [ס"א] כתב "ולא בקריאת שמע בלבד, אלא אף בפסוקי דזימרה ובתפלה. כמו ספרו בגוים את כבודו, שבחי ירושלים את, ותקם את, ויראו העם את, וממליכים את. וכתב הרמב"ם ז"ל צריך לדקדק שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה ולא יניח הנד ולא יניד הנח. וכתב הראב"ד ולא ידעתי בנד הנח מה הפסד יש בו ואם אמר על לבבך בנד בי"ת השניה כדי להטעימה שלא תראה כוי"ו ואם יטעים יו"ד של והיו שלא תראה אל"ף וכן יו"ד של ישראל שלא תראה אל"ף וכיוצא בזה יניד הנח ותבא עליו ברכה כתב הרב רבי יונה שצריך לקרותה בטעמיה כמו שהם בתורה וזהו פירוש דההיא דמקום שנהגו שהיו כורכין את שמע שלא ברצון חכמים שלא היו קוראים אותה בטעמיה".


וכמה הזהיר מרן ז"ל בבית יוסף [אורח חיים סימן ס"א] על כל אלה, בית יוסף שם, ולא בק"ש בלבד אלא אף בפסוקי דזמרה ובתפלה כו'. כן כתב ה"ר יונה בספר היראה (שם): וה"ר דוד קמחי (שם עב:) כתב שבכל עת שיקרא אדם בתורה נביאים וכתובים צריך ליזהר אבל הזהירו בק"ש והוא הדין לכל קריאה ומה שהזהירו בק"ש הוא לשתי עילות האחת מפני שיש באותם הפרשיות יחוד השם וקבלת עול מלכות שמים והאחרת שכל ישראל קוראים אותם פעמים ביום חכמים ועמי הארץ לפיכך היו צריכים להזהיר עליהם מפני עמי הארץ שאינם בקיאים בקריאה עכ"ל:

וראה מה שכתב הרב ראשית חכמה שהיה בספרד תלמיד גדול הדור רבנו יוסף טאייטצאק זיע"א בספרו ראשית חכמה שער הקדושה פרק ו ושער היראה פרק ד, לדוגמא, כי באות א בקוץ הי' שלה תלויים 14 מיליון ו - 50 אלף עולמות, צא ולמד מי שמחסר חס ושלום תיבות שלימות כמה עולמות מחריב.
ומה ששאלת אם גם כשלומד תורה צריך לדקדק ראה [סנהדרין צ"ט, א] כל האומר תורה כולה מן השמים חוץ "מדקדוק אחד" זהו בכלל כי דבר השם בזה. השם ישמור. ועיין בשו"ת היעבץ [א, פא] שכתב שבצעירותו כשהיה לומד ומגיע לפסוקים שבהם שם השם והיה קורא בכינוי, היה גוער בו אביו החכם צבי זיע"א ומורה לו לחזור ולאומרם כקורא בתורה.
וכן היו רבותינו זיע"א וגם מור אבי זלה"ה מורים לנו וחוזרים ומזהירים שלא לשנות אופן הביטוי המדוייק בלימוד תורה, וכן כתב רבנו האר"י ז"ל.

נושאי השאלה

חיי היום-יום - לימוד תורה, חיי היום-יום - לימוד תורה - לימוד תורה בגירסה

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א