שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 242088

שלום לכבוד הרב
האם מה שמרחש סביבינו הוא שבשמיים מבקשים מאיתנו אפילו שלא שייכים לכך, לעשות חשבון נפש, והאם יש לנו אחריות על כל זה?

תשובה

דע ידידי, שאין דבר בעולם קטן או גדול המתרחש שאין לו קשר ישיר אל כל אדם ואדם מישראל. כי כלל בידינו "[ויקרא כ"ו, ל"ז] וכשלו איש באחיו. ודרשו בתלמוד [שבועות ט"ל, א] איש בעוון אחיו, מכאן שכל ישראל ערבים זה לזה".
כל הפעולות הנעשות בעולם בכל תחום שהוא, לכל אחד מישראל יש לו השפעה עליה לטוב או למוטב. ולכן יש לנו מצוות "ואהבת לרעך כמוך". והטעם הוא עמוק יותר ממה שאנחנו מתארים.
על כולנו לדעת, כי כל בני עמינו שותפים בכל מכל כל, כי כולנו נשמתינו חוצבה מתחת כסא הכבוד, כולנו גוף אחד גדול, נשמה אחת כוללת הכל, ובפרט, אנחנו החיים כרגע בעולם הנוכחי, יש גם יש, קשר עמוק בכל פעולה. זה היסוד מוסד האיתן בהלכות השונות בתורה שבכתב ושבעל פה.
א, תקיעת שופר בראש השנה, היא חובה מהתורה, על כל אחד מישראל, תוקע אחד מאתנו, ואלפי יהודים שומעים את תקיעתו ויוצאים ידי חובה.
ב, קריאת פרשת זכור בספר תורה בציבור. היא חובה מהתורה, הקורא בספר תורה מוציא ידי חובה את כולנו השומעים.
ג, קידוש על היין בליל שבת קודש. לאיש או אשה שלא התפללו, חובה מן התורה, אחד מקדש ומוציא את כל השומעים ידי חובה.
ד, וכן בתפילות הימים הנוראים, שבת ומועדים, סליחות, שיעורי תורה, קריאת מגילה, אמירת קדיש וקדושה, עניית ברכו, קריאת התורה, הבדלה, ברכת כהנים ועוד.
ה, הוכח תוכיח את עמיתך, שנצטווינו על חובת התוכחה, משום שכולנו שותפים חלילה בחטאים כמו ששותפים במצוות.

הרעיון הוא, "ערבות הדדית", והיא נקבעה בהר סיני, ולכן משה רבנו עומד ומכריז [דברים כ"ט, ט] אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל: (י) טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ: (יא) לְעָבְרְךָ בִּבְרִית יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם: ברית השם אלקיך.
וכתב רבינו בחיי ז"ל שמות ל. "וכמו שאמרו רז"ל [כריתות ו, ב] כל אגודה שאין בה מפושעי ישראל אינה אגודה, וביאור זה כי שם שמים מתעלה ומתקדש בשעה שהרשעים חוזרים בתשובה ונמנין בכלל הצדיקים, שאם לא כן הצדיקים נתפשים עליהם מפני הערבות, שהרי כל ישראל ערבים זה לזה. ומטעם זה נצטוינו במצות לולב ליקח ד' מינים באגודה אחת ולתת ערבה שאין לה טעם וריח, רמז לרשעי ישראל שאין להם תורה ומצות, בכלל האתרוג שיש בו טעם וריח, ובכלל הלולב שיש בו אוכל, וההדס שיש בו ריח, ואנו מרצים להקב"ה בכולם כאחד".

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א